#سواد_رسانهای
رسانه می گوید چگونه فکر کنیم
عدنان محمدی خبرنگار/فعال رسانه
قدرت رسانه ها را این جمله مشهور برنارد کوهن که در مقالات و کتاب های زیادی از آن یاد می شود به خوبی نشان می دهد: "رسانه ها ممکن است در گفتن اینکه مردم چگونه فکر کنند موفق نباشند، اما به طرز خیره کننده ای در گفتن اینکه خوانندگان راجع به چه فکر کنند به موفقیت می رسند."
اول تصویر شماره یک نگاه کنید و برداشت خود را از آن در ذهن مجسم کنید، در این تصویر طوری به مخاطب القاء می شود که کارلوس کی روش سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در حال فحاشی به هوادران می باشد و در تصویر شماره دو که چند فریم قبلتر از این تصویر ثبت گردیده است متوجه می شویم مربی اسبق تیم ملی در حال نثار بوسه و بیان احساسات با هواداران می باشد.
در برخورد با اخبار رسانه ها، گاهی ناخودآگاه در مسیر تعیین شده توسط برخی افراد با هدف خاص و بهره برداری از جامعه قرار میگیریم. بعنوان مثال عده ایی جهت افزایش التهاب بازار و افزایش قیمت ها، اخباری با عناوین کمبود یا قیمت های غیر واقعی یک کالا را در بعضی رسانه های اجیر شده خود منتشر می کنند بدون آنکه هیچ گونه ترحمی به این مردمی که سنگشان را به سینه می زنند داشته باشند.
گاها در حالی که یک کالا که به وفور در بازار موجود و قیمت اعلامی این افراد تا چند برابر قیمت آن می باشد، مردم نیز با تحت تاثیر قرار گرفتن بار روانی بمباران خبری آنان جهت خرید کالای مورد نظر با قیمت واقعی هجوم خواهند برد و در روزهای بعد خبر منتشر شده سودجویان کم کم رنگ واقعیت می گیرد و با افزایش تقاضا و کاهش کالای موردنظر افزایش قیمت صورت خواهد گرفت و دلالان سود خودرا برده اند ولی بعد روانی قضیه بعداز افزایش عرضه نیز کماکان مانع کاهش قیمت خواهد شد
شرایط سخت و مشکلات جامعه بر کسی پوشیده نیست اما مشکلات اقتصادی ابعاد مختلفی را داراست که بخشی از آن که مربوط به رسانه و مخاطب است و باید آن را برای خود و خانواده هایمان طوری تحلیل و راستی آزمایی نماییم که در مسیر سود رساندن به دلالان و منفعت طلبان در همه زمینه ها همراه نشویم
www.sharkhabar.ir سایت شار خبر
t.me/divandare_ir < تلگرام
instagram.com/divandareh.ir اینستاگرام